Artiklar

Filmen är klar, då var vi väl färdiga?

Målet var uppsatt, syftet definierat. Filmen i form av reklam, information eller spot skapades och produktionsbolaget skickade fakturan. På nästa månadsmöte enades alla om att inte göra film igen, det gav ändå ingenting.Varför blev det sanningen?

Innan eventet, mässan eller den händelse som skulle filmas kom gruppen på just det – vi kanske borde ha en film också? I värsta fall kläcktes idén om en film bara några dagar innan.

Är det ett litet företag kanske någon anställd som är med på eventet filmar med sin mobil eller den där videokameran som ligger hemma, den som familjen skulle filmas med.

Ett mellanstort företag har någon som arbetar (delvis) med media – foto, sköter hemsidan och Facebook. Den personen blir snabbt inkastad i projektet ”På måndag får du följa med till Västerås och filma oss på eventet”.

Det stora företaget ringer sin byrå och informerar om att på måndag har vi en happening, kan ni se till att det blir filmat och klipp ihop det sen.

Dags att filma

På måndagen börjar (med viss förskräckelse och panik) en person att filma – allt.

Montern, personalen, platsen, omgivningen, kunder, andra, Hasse som flippar ur för att han inte får upp Powerpointpresentationen i fullskärmsläge på 80-tums Tv:n.

En massa andra saker hinns med att filma också, tjejen/killen som är lite extra intressant på företaget, allt material på kvällen när alla går ut (vilket måste sekretessbeläggas med högsta militära säkerhetsklass i alla fall) och till sist lite ”dagen efter”.

Ovan nämnda är värsta scenariot, bästa scenariot är att personen, företaget eller byrån som ska göra filmen, hinner sätta sig ner en kort stund med ansvarig för projektet. Som inte alls har annat att göra, för att få en förståelse för vad som ska filmas.

Hem ljuva hem

Gick bra det där, alla kom hem helskinnade med en erfarenhet rikare.

En film klipps ihop i en redigering, efter allt strul med själva filmfilen är avklarat - veckan efter. För att när man varit borta en dag eller två ligger man efter med allt annat. Eller företaget/byrån som är anlitad klipper ihop filmen direkt, med det tar ändå en vecka extra eftersom kunden inte skickat över logotyper, namn på medverkande – eftersom alla ligger lite efter.

Ýtterligare några dagar senare har några personer på företaget sett filmen, kommenterat och vill ändra lite. Filmen är till slut klar (i ett högupplöst?) format för att användas i sociala medier. Tid på att skapa filmen rapporteras, är det extern leverantör så skrivs fakturan ut och skickas iväg.

Vem flyttade målsnöret?

Här slutar det i vissa fall, filmen laddas inte ens upp eftersom ingen kommer ihåg lösenordet till kontot på YouTube, en person som borde tyckt till har inte gjort det tidigare men gör det nu – stopp och belägg. Några laddar upp filmen till visning på Internet – ”Så, nu var det klart!”.

- Hmm.. vad är det där för timmar du rapporterat – jaha filmen ja.

- Vad gäller den här fakturan? Har vi gjort en film? Okej då betalar jag den.

Ingen informeras om att filmen finns, inte egen personal, inte kunder som var där, inte leverantörer eller nya tilltänkta kunder.

Jag har varit med om liknande händelser i verkliga livet, kanske inte så uttalade, men dock företag som betalat för sin film för att sedan inte använda den.

Det är för att när filmen väl är klippt och klar, då har man kommit halvvägs!

”Jaha, du som vet allt, hur gör man då?”

Nej då, jag är inte fullärd och inte påstår jag det heller därför att teknik och förutsättningar förändras hela tiden. Det är erfarenheten både inom media och IT som gör att jag vill ge rådet att tänk efter före och slarva inte med att komma i mål.

Skapar ni en ny produkt eller tjänst finns det en plan att informera och berätta för andra att den finns. Det är samma sak med film.

Ta god tid innan, tänk efter varför vi ska göra en film, vad är syftet?

Vill vi visa den på interna julfesten, visa upp nya produkter eller tjänster, visa leverantörerna hur det var. Det är som vilket annat projekt som helst – mål och syfte ska definieras innan det påbörjas.

Bara för att det är film innebär inte att det är annorlunda.

När det är fastställt gäller det att komma fram till hur man når ut till sin målgrupp?

Är det Facebook som gäller, artikel i gruppen på Linked-In, i ett nyhetsbrev till befintliga kunder, ett USB-minne med filmen på till utvalda personer. Möjligheterna är många och det gäller bara att bestämma sig för hur man ska göra det.

Då har man nått målet, som inte bara är att skapa själva filmen utan även att se till att företag och människor får reda på att den finns.



Tillbaks till artiklar
comments powered by Disqus
Senaste projektet
Skapat 3D, editerad video och postproduction.
Mediamicke på Facebook
Mediamicke på YouTube